PR ابتدایی برای استارتاپها
چگونه توجه مدیا را به استارتاپ ام جلب کنم؟
در کنفرانس Slush امسال سخنرانی، ارایه و ورکشاپهای بسیاری برگزار شد، اما یکی از ارایههایی که طبق معمول برای من جذاب بود به رسانه و ارتباطات ربط داشت.
رویداد Slush یکی از دورهمیهای بزرگ و معروف استارتاپی و تکنولوژی قاره اروپا است که از سال ۲۰۰۸ هر ساله در شهر هلسینکی فنلاند برگزار میشود.
در این کارگاه نیم ساعته شرکت کردم و سعی کردم نکات مهم آن را گوشهای بنویسم تا اینجا مفصل در موردش توضیح بدهم و احساس کردم نکات کپسولی آن به درد استارتاپها میخورد. البته این نکات برای استارتاپهایی است که تازه شروع کردهاند.
این کارگاه همانطور که توضیحات آن را در تصویر زیر مشاهده میکنید توسط Sam O’Keefe اجرا شد که گفت پیش تر ژورنالیست تک کرانچ (TechCrunch) بوده و اکنون در بخش کسبوکارهای استارتاپی گوگل فعالیت میکند.
اگر دوست دارید میتوانید او را با این هندل در توییتر دنبال کنید.
نکته جالب این بود که این خانم میگفت وقتی در تک کرانچ خبرنگار بخش استارتاپها بوده روزانه حدود ۲۰۰ ایمیل از سمت استارتاپها دریافت میکرده که شرکتشان را توضیح میدادهاند و او و همکارانش فرصت نمیکردهاند تمامی این ایمیلها را چک کنند.
خب برای معرفی استارتاپ خود به مدیا چه کنیم؟ همراه باشید!
۱ – برای چه میخواهید خود را به رسانه معرفی کنید؟ یا به عبارتی از ارتباط رسانهای چه میخواهید؟
طبق گفته سام اوکیف (برگزارکننده کارگاه)، ۳ مورد زیر در مورد استارتاپها برای رسانهها معمولا جذاب است و میتواند ارزش خبری داشته باشد:
۲ – به پی آر کردن برای رسانهها و ارتباط گرفتن همچون جذب سرمایه نگاه کنید که با دقت و حوصله انجام میشود و سعی نکنید شتاب زده و عجولانه باشد (PR از جنس کارهای تیک زدنی نیست!)
۳ – یک روز کاری معمولی یک خبرنگار (که به زیبایی در یک تصویر گنجانده شده). سعی کنید طبق اسلاید زیر بهترین زمان را برای ارایه به خبرنگار انتخاب کنید
۴ – سام معتقد است برای اینکه در میان انبوه پرس ریلیسها و پیچهای استارتاپها، خبرنگاران به شما توجه کنند بهتر است اعتبار یا شهرتتان را خیلی خلاصه برای مدیا تعریف کنید. دقت کنید که این کار باید در همان یک ایمیلی که برای رسانه ارسال میکنید یا در توضیح کوتاهتان (تلفنی) باشد. زمان زیادی ندارید!
۵ – برخی از بایدها و نبایدها که برای ارتباط با رسانه و خبرنگار رعایت کنید
۶ – این اسلاید را خیلی دوست داشتم. نمونهای از یک مثال موفق و صحیح برای ارسال ایمیل به رسانهها برای معرفی استارتاپ. وقتی میگوید Best Practice یعنی این روش پیش تر آزموده شده، موفق بوده و مدلی خوب برای اجراست که فکر میکنم زیاد به درد استارتاپها میخورد:
۷ – توجه داشته باشید که پوشش رسانهای و اینکه مدیا در مورد شما بنویسد همه مشکلاتتان را حل نمیکند. اگر بیزینس قوی بسازید، رسانهها خودشان به دنبال شما میآیند.
دیدگاه ها
ارسال دیدگاه