برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

نه به بطری پلاستیکی!

تا چند سال پیش کسی تصور نمی‌کرد در ایران روزی آب آشامیدنی فروشی شود. یادم هست که بعضی وقت‌ها می‌گفتند در فلان کشور آب را بطری ای فلان قدر می‌فروشند. همین قیاس‌ها باعث می‌‌شد تا قدر آب ارزان قیمت در کشورمان را بدانیم. اما خیلی طول نکشید تا آب معدنی در بطری‌های پلاستیکی جورواجور در کشورمان متداول شد. اکنون نوشیدن آب در بطری‌های پلاستیکی بخشی از لایف استایل‌مان شده است. نه تنها خودم، بلکه خیلی‌ها را دوروبرم دیده‌ام که ترجیح می‌دهند آب را جرعه جرعه در بطری‌های پلاستیکی بنوشند.
حالا یک آمار جالب. می‌دانید هر یک بطری پلاستیکی که به سطل زباله می‌اندازید، یک بطری دیگر به ۴۳۱ میلیارد بطری دیگری که در سال ۲۰۱۸ استفاده شده اضافه می‌کنید؟ بله درست خواندید! تنها در سال جاری میلادی بیش از ۴۳۱ میلیارد بطری پلاستیکی به دور انداخته شده. حال این نکته را در نظر بگیرید که هزاران سال طول می‌کشد تا این بطری‌ها تجزیه شده و به طبیعت بازگردد؛ این یعنی یک بحران زیست محیطی که امروزه با آن روبرو هستیم.
CNN می‌گوید اگر به همین منوال جلو برویم، تا سال ۲۰۵۰ تعداد بطری‌های پلاستیکی رها شده در آب‌های کره زمین از تعداد ماهی‌ها بیشتر می‌شود.
اینها در ذهنم می‌چرخید تا اینکه چشمم به یک خبر خورد. یک استارتاپ اپلیکیشنی بنام Tap ساخته که آب‌خوری‌های شهر را نشان می‌دهد. با این هدف که مردم به جای استفاده از آب معدنی یکبار مصرف، از شیرهای آب موجود در شهر آب بنوشند و بطری‌هایشان را دوباره پر کنند. شاید بی‌مزه به نظر برسد، ولی همین کار ساده باعث می‌شود تا حجم زیادی از مصرف بطری‌های آب معدنی کاسته شود. این اپ اطلاعاتش را هم با استفاده از داده‌های ارسالی کاربران (کراود) جمع‌آوری کرده. متاسفانه هنوز در ایران کار نمی‌کند، چون خیلی تازه است، اما امیدوارم بزودی در کشور ما هم سرویس‌دهی کند تا از آن استفاده کنیم.